USA:s Energirevolution

Vad vore en blogg utan en kommentar till valet i USA? Det är med en lättnandens suck som jag känner för valet i USA. Äntligen kan det ta fart på energirevolutionen i de förenta staterna. USA har legat efter på energisidan vad gäller Kyotoavtalet och viljan att minska på koldioxidutsläppen.

Vad innebär detta då konkret för USA? Jo, de kommer att minska på utsläppen av koldioxid till 1990 års nivå till år 2020 och 80 procent mindre än 1990 års nivå till år 2050. USA kommer att ansluta sig till FN:s klimatarbete och ingå i handeln med utsläppsrättigheter.

Något som är riktigt intressant är att Obama  vill satsa på smarta elnät som kan ta hand om el från vindkraftverk och solkraftverk.
Så vad säger man, "Yes we can!"
För mer info, se www.sciencedebate2008.com.


Vad har hänt med min egna lilla energirevolution?
Idag har jag träffat en riktigt intressant person som arbetar inom ABB. Det kanske blir ett uppdrag för firman. Han berättade bl.a. att det krävs 5% av Saharas öken för att tillgodose all världens energibehov. Räkna med att hans beräkningar kommer att publiceras på denna blogg.

Sedan såg jag James Bond. Filmen hade en del miljöreferenser vilket är på tiden. Tyvärr hade inte Bond en miljöbil, men det kanske kommer till nästa film. En Tesla eller?






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0