Burundi

Idag träffade jag Prudence som är student från Burundi. Han ska satsa på förnybar energi i sitt hemland. Vi diskuterade olika lösningar för solceller, vindkraft och biogas. Jag kan säga att han har en bra affärsidé på gång, men det är inte så smart att blogga om en affärsidé som inte lanserats.



Det första steget är att genomföra en marknadsundersökning

Nyhetskommentarer
DN skriver idag att avlopsslam som återförs till åkrar ökar risken för cancer. Det handlar om certifierat gödsel som ska vara godkänt för matproduktion. Men forskare varnar nu för konsekvenser med ökad mängd kadmium i jorden.
Min mening är att den bästa lösningen är att producera biogas av avlopsslammet. Rötresterna efter denna process kan återföras till energiskog. Det måste finnas metoder där ämnen tas upp av energiskogen, t.ex. salixträd. När träden förbränns tas askan tillvara. Är det farliga ämnen där får askan behandlas eller användas till fyllnadsmaterial eller i värsta fall deponi. Länk till DN:s artikel.
Frågan jag ställer mig är om det finns några konstgödsellobbyister som ligger bakom forskarnas och politikernas arbete. Det skulle inte förvåna mig om det är något stort företag som finansierar forskningen. Hur som helst så måste vi ta forskarnas åsikter på allvar. Hellre avloppsslam som gödsel för energiskog än matjord. Det kan nog alla hålla med om.
Länk till Svenskt vatten om certifiering av avloppsslam

Kommentarer
Postat av: Lena Jarlöv

Hej!

Du framkastade en misstanke att arbetet bakom artikeln om avloppsslammets farlighet skulle vara finasierad sv någon konstgödsellobby eller liknande. Du kan vara helt lugn. Initiativet kommer från mig personligen, en orolig pensionär, som arbetat gratis några veckor med att försöka få upp denna fråga på dagordningen genom att skriva en artikel i samråd med sakkunnigen personer och skicka runt den. Det gläder mig att den fann nåd hos DN. Insikten om vår generations ansvar för den matjord som förhoppningsvis ska försörja många generationer framöver är för mig en tillräcklig drivkraft.

Bästa hälsningar

Lena Jarlöv

2009-04-24 @ 19:28:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0