Ger vindkraft mer fossil energianvändning?

Idag fick jag en kommentar på bloggen som hänvisar till en bloggartikel om vindkraft. Enligt artikeln måste vi använda kolkraft eller importera el när det blåser lite.

Jag håller med om att vindenergi inte kan ersätta alla annan elproduktion. Vindkraft är intermittent och ger elkraft när det blåser. Vidare är vindkraft beroende av att vindkraftverken står på platser där det faktiskt blåser mycket. Det är därför marknaden ska avgöra hur mycket vindkraftverk som ska byggas. En projektör anlägger inte ett vindkraftverk om det inte är lönsamt. Det finns alltid en kalkyl bakom varje vindkraftprojekt.

Sedan håller jag inte med om att vindkraft skapar beroende av fossil energi. Det går faktiskt att jämna ut eltillförseln på andra sätt. För det första kan kraftvärmeverken jämna ut vindkraftens rörliga elproduktion. Något mer intressant är smart grids där vindkraft och solceller ska samverka med elbilar. Batterierna i elbilarna laddas upp när det blåser mycket. När det blåser lite matas el ut på nätet. Kanske är detta framtiden? (Läs tidigare inlägg med länk till film om Smart grids)
Jag vet även att ABB arbetar med lösningar för att jämna ut oregelbunden elproduktion.
Avslutningsvis vill jag hävda att vattenkraften kan byggas ut under förutsättning att det görs på ett ekolgiskt hållbart sätt.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0