Svar till kommentarerna


Denna blogg handlar om förnybar energi och företrädesvis mikro- och småskalig produktion. Min vilja är att vi får till lagar som gör det enkelt att producera sin egen el och sälja elen tillbaka till elbolagen. Jag är helt enkelt intresserad av biogas, solenergi och vindkraft. Av den anledningen skriver jag mest om dessa energislag.

Svar till kommentarerna:
Jo, jag tog inte med alla energislag och miljöaspekter. Självklart blir det en del utsläpp när bioenergi förbränns. Det är ytterligare en anledning till att vi bör minimera all förbränning så långt som är möjligt. Det är ingen själklarhet att det är miljösmart bara för att vi eldar med bioenergi. Jag vill ändå poängtera att det är bättre att elda med bioenergi än fossil energi. Ännu bättre än bioenergi (ur miljösynpunkt) är våra flödande energikällor såsom sol-, vind- och vattenkraft.

Du har rätt när det gäller energieffektivisering. Men det är viktigt att vi får ekonomiska system som gör det mer lönsamt att vara energisnål än energislösande. Här har ekonomerna mycket att göra.

Varför ska vi avstå från kärnkraft? Jag anser att vi bör komma bort från kärnkraften på lång sikt. Frågan är om det är möjligt. Jag är säker på att Sverige kan klara sig utan kärnkraft och bli ett av de första länderna som till 100% använder förnybar energi. Men det vore oansvarigt att lägga ned kärnkaftverken innan vi löst frågorna. Idag behöver vi kärnkraftverken.

Anledningen till min skepsis gentemot kärnkraft är att det inte är en förnybar energikälla såsom det ser ut idag. Dessutom finns det stora risker med strålning, utsläpp under hantering samt att avfallet måste förvaras på ett säkert sätt under 1000-tals år. Nu finns det folk som säger att restavfallet kan återanvändas till energiproduktion. Det skulle kunna ändra mitt ställningstagande.

Men som sagt, denna blogg handlar främst om småskalig och mikroskalig energiproduktion.

Läs om Synovates opinionmätning av Svenska folket ställningstagande om att ersätta gamla kärnkraftverk med nya.



Länk till Intressant.se

Kommentarer
Postat av: Michael Karnerfors

<i>Anledningen till min skepsis gentemot kärnkraft är att det inte är en förnybar energikälla såsom det ser ut idag.</i>



Ja? Och vad gör det? Vad är det du vill spara uranet till? Hur länge förväntar du dig att vi skall använda dagens lösningar?



<i>Dessutom finns det stora risker med strålning, utsläpp under hantering</i>



Vad är det för risker du tänker dig då?



<i>samt att avfallet måste förvaras på ett säkert sätt under 1000-tals år</i>



Vetenskapen för hur man gör det har funnits sedan 70-talet. KBS-3 är mogen för implementation, byggtillstånd söks nästa år.



<i>Nu finns det folk som säger att restavfallet kan återanvändas till energiproduktion.</i>



Det stämmer... med tanke på att vi enbart bränner ut några futtiga procent. Det mesta av eneri kommer ut igen. Generation IV-reaktorer kan använda detta som bränsle.

2009-02-28 @ 02:15:17
URL: http://nuclearpoweryesplease.org

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0