Clean seminarium

Clean är ett samarbete mellan företag, högskolor och offentliga organisationer.  I onsdags var jag (genom Nestor AB) med och anordnade ett seminarium tillsammans med Sustainable Business Mälardalen som driver Clean tillsammans med Mälardalens högskola. Huvudarrangör var NCC Property Development.

Jonny Hellman och Olle Forsberg från NCC talade om deras koncept med Green Building. De berättade om Kristinebergsprojektet som ska vara superenergigrönt med solcellsfasad och vindsnurror på taken. Det ska bli intressant att följa deras projekt och förhoppningsvis kunna delta med kompetens.

På seminariet presenterades en ny typ av vertikal vindsnurra från Ecokraft i Eskilstuna. Jag var mäktigt imponerad av Oscar Gustavsson och hans vindsnurra. Han har bl.a. tagit fram en egen vinge. Oskar dyker verkligen upp som gubben i lådan på rätt tid och plats. Faktum är att jag stötte på hans företag bara någon vecka innan seminariet. Jag hittade en leverantörslista på vindkraftverk på en kinesiskt hemsida.

En annan produkt som visades var Solarit:s solföljare för solceller som alltid är i rätt vinkel mot solen och därmed får ut mer energi. Jag själv pratade om projektet, en förstudie och lite allmänt om förnybar energi.

På seminariet deltog även professor Erik Dahlqvist från MDH, Anna Wenander från FB-Engineering, Peter Roots MDH och Moderatorn Leif Andersson från Sustainable Business Mälardalen. Jag (Eric Söderberg) representerade Nestor AB.

Det ska bli kul att se om det blir en energirevolution på allvar nu. Jag har inte börjat använda begreppet än, men det kommer. Än så länge blir det mest på denna blogg.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0