Hållbara Bygder och energi

I torsdags hölls första mötet för energigruppen i Svartådalens Bygdecenter i Västerfärnebo. Jag arbetar med en förstudie inom projektet Hållbara bygder i Svartådalen. Min del handlar om att få igång lokal energiproduktion. Arbetet består nu av att samla information inför en ansökan om ett större projekt. Jag inventerar vad som finns idag och vad som är på gång. Det handlar om vindraft, biogas, förgasning (gengas), biodiesel, småskalig vattenkraft osv. Helt enkelt småskalig produktion av förnybar energi.

Till mötet kom många fantastiska människor. Meningen var att 4-5 skulle delta och komma med förslag till förstudien. Istället var vi 12 personer, bl.a. Kenneth Mårtensson som är direktör för Sala Heby Energi. Men även två jordbrukare varav en mjölkbonde, Tekniska förvaltningen i Sala och intresserade Svartådalsbor.

Jag fick verkligen bra inputs till förstudien. Tänk vad effektivt det är att samla ett antal personer istället för att jaga dem via telefon och intervjuer.

En slutsats jag dragit efter mötet är att det finns intresse för småskalig energiproduktion. Det är dock viktigt att göra skillnad på småskalig och mikroskalig energi. Småskalig kan handla om produktion för byar och jordbruk medan mikroskaligt handlar om enskilda eller några hushåll. Jag tror verkligen både på mikro och småskaligt.

Projektet Hållbara bygder handlar i stort om hållbar landsbygdsutveckling med utveckling av skolor, äldreomsorg, turism, infrastruktur och service. Det finns andra utsedda gruppledarer för de andra sektorerna samt en övergripande projektledare.

Ungefär så här kan projektet komma att se ut: Ön mitt i vinden

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0