Energirevolutionen fortsätter

Nu har det varit många projekt som avslutats vilket gjort att bloggandet legat lite lågt. Vi hade ett val till EU-parlamentet där klimat och energifrågorna stod i fokus i valrörelsen. Tyvärr fanns ingen lika bra kandidat som Anders Wijkman med.  Det behövs verkligen politiker som driver dessa frågor utöver vad som förväntas av politiker. Det behövs människor som står upp och alltid driver utvecklingen för förnybar energi framåt.

Förra veckan och i helgen hade Kristdemokraterna riksting i Västerås där jag var med i festkommittén och funktionär under tinget. Jag är säker på att Göran Hägglund blev den första partiledaren som stage-divide, dvs hoppa från scenen utöver publikhavet.
Nåväl, KD fattade ett intressant beslut i energirevolutionens anda; "10:8 Öka den småskaliga elproduktionen och ge den avgiftsfrihet vid anslutning till elnätet."

Temat för rikstinget var energi och jag får väl ta på mig en del av äran för det.  Organisationen SERO var utställare och kunde bidra med sin kompetens för att påverka politiker.

En annan bra motion som bifölls var:

9:1,2 Stoppa mackdöden
, motionen fick bifall där man föreslog att släppa in elstolpar i pumplagen, en lag som kräver att mackägare i glesbygd ska investera i pumpar för etanol (en kostnad på ca 350.000 kronor!) Bra med bifall på denna motion, eftersom etanol inte är något hållbart bilbränsle! Elstolpen är billig att investera i och är ett  energislag på frammarch.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0