Senaste nytt för energirevolutionen

Det har hänt en del vilket medfört att bloggandet minimerats den sista veckan. Jag har jobbat för fullt för att avsluta några projekt.

Idag träffades vi som varit gruppledare för en förstudie som benämns "Hållbara bygder i Svartådalen". Vi diskuterade en halvdag om hur ett projekt kan riggas. Jag förespråkade att när det gäller energi ska vi satsa på den hållbara bonden, turistentreprenören, entreprenören osv. Det gäller att börja använda förnybar energi och konvertera fordon. Det är första steget. Nästa steg är att börja producera biogas, biodiesel, solel osv.

På kvällen besökte jag Tekniska föreningen i Västerås som anordnade en föredragskväll med bl.a. Johan Söderström från ABB, Lena Sommerstad från Svensk Fjärrvärme, Värmeforsk, Archus och Sten Bergman från Elforsk. Det var mycket intressant men när det gäller energirevolutionen kom Sten Bergman med de intressantaste inläggen. Elforsk är ute efter pilotstäder och bygder som vill satsa på smarta elnät och infrastruktur för snabbladdning av elbilar. Jag hoppas nu på att få Elforsks projekt till Svartådalen där det redan finns önskemål om laddstationer för elbilar tillsammans med Sätra brunn. LÄNK

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0