Biogas

Det är så tråkigt med Sverige. Det finns mängder med projekt och duktiga människor. Tyvärr finns de flesta i olika kommunala inrättningar, EU-projekt, Länsstyrelser, Energikontor osv. Vi är så bra på att ordna offentligt finansierade projekt i Sverige att vi glömmer bort de viktigaste personerna; entreprenörerna.

Det uppstår nya biogasprojekt i Sverige men leverantörerna av utrustningen kommer från Tyskland, Holland och tom Norge. Det saknas svenska leverantörer av utrustning.  Däremot finns det många konsulter som kan projektera biogasanläggningar. Jag ringde Biogas Öst för att få en lista på leverantörer. I mitt inre såg jag en diger lista med 50 entreprenörer. Men det blev 3. Varav endast 1 är från Sverige.

Det jag söker efter nu är företag som kan leverera helhetslösningar för småskaliga biogasanläggningar. Om du som läsare har ett bra tips kan du maila mig på eric(at)nestor.se. Eller kanske du vill starta företag?


Nedan visas lite nyheter:

Lögner om vindkraft

Sverie får underkänt för elmarknadsregler


Den 29 oktober fälldes Sverige för fördragsbrott i EU:s domstol. EG-domstolen anser att Sverige har brutit mot EU:s så kallade elmarknadsdirektiv. LÄNK

En oberoende prövning av fjärrvärmepriserna är det enda sättet att komma tillrätta med risken för att fjärrvärmekunder får betala oskäligt höga priser. Det konstaterar Energimarknadsinspektionen (EI) i en rapport som idag överlämnas till regeringen. LÄNK

EU och USA inrättar gemensamt energiråd



Kilimanjaros glaciär-is borta om 20 år


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0