Dyrare el

Arga nyheter
På TV4 fick man höra att vi kommer få högre elpriser i sommar. Det beror på att vattennivån i vattenmagasinen sänkts rejält eftersom vi haft så mycket snö. Tyvärr sänktes nivån för mycket och den snö som nu smälter räcker inte till för att fylla upp nivån igen. Jag frågar mig hur detta är möjligt. Är det brist på kompetens eller är det ett sätt att fördyra för oss vanligt folk? Oavsett vad så är det riktigt dåligt.
Ta reda på hur ditt elbolag agerat och agerar. Välj ett nytt om de gjort fel! :-(

Idag berättade Tvärsnytt att Mälarenergi är en av de största miljöbovarna i Sverige. Jag skäms över detta som västeråsare. Här måste Mälarenergi agera snabbt. :-( Personligen förespråkar jag att vi ska satsa på solvärme i stor skala under de 8 månader per år som det är effektivt.

Senaste nytt i SUNE-projektet
Idag har jag tillsammans med några svartådalsbor kommit igång med en gengascirkel i Sätra brunn. Vi ska producera el och värme medelst gengas.  :-)

Idag träffade jag även en installatör från Nibe tillsammans med en lantbruksfamilj. Nibe ska ta fram en offert för värmepump för sjövatten för ett turisthus samt en solvärmeanläggning som kompletterar en vedpanna för en bostadsbyggnad. :-)

Glädjeskutt och huvudet i väggen
Dagens glädjeskutt går delat till Nibe och gengascirkeln. För Nibe blir det ett hopp för deras helhetstänk där de erbjuder både värmepumpar för sjövatten, bergvärme och solvärme. För gengascirkeln pga den positiva andan.
Dagens "huvudet in i väggen" går delat till elbolagen som släppt ut vattnet ur magasinen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0