Energiinventering

Vad har hänt idag?
Idag har jag fortsatt energiinventera i Svartådalen. Det har blivit några mail till div. leverantörer av varmvattenberedare, kylskåp m.m. för att få reda på KW och KWh. Sen kom jag på att jag hade en nyinköpt elmätare i ryggan. Men den kan man se energianvändning över tid och effekt. Sparar en hel del tid för mig.

Kommentar om bloggkommentarer

Ni som kommenterar får gärna referera till forskare oavsett om de är klimatskeptiker eller klimatforskare. Om man säger att IPCC är sponsrade av div. företag vore det intressant att se källan. :-)

Nyheter
Debatten om klimatet fortsätter. Bara för att temperaturen råkar sjunka tror alla att klimatforskarna har fel. Vi ska komma ihåg att de mäter och beräknar medelvärden för år under lång tid. Just nu så har vi en vargarvinter vilket sannolikt beror på andra orsaker än just klimatförändringarna. Jag kan dock hålla med klimatskeptikerna om att media inte bevakat frågan på ett nyanserat sätt. Det skulle behövas en genomgående analys av vilka klimatforskarna är på de olika sidorna. Personligen har jag gjort ett försök men det är svårt att få tag på översiktlig info.

Jag vill poängtera att det råder stor osäkerhet om koldioxidens påverkan. Frågan är hur mycket det påverkar, inte om. Det finns ingen människa på jorden som vet hur framtiden bli om vi fortsätter som vi gör. De seriösa forskarna pratar alltid om osäkerheter och försöker gå en medelväg. Men sedan finns det både klimathysteriker på ena sidan och klimatskeptiker på andra sidan. Läs DN där professorn Sten Bergström från SMHI får sin röst hörd. DN skriver även om Asiens eldar. Personligen tycker jag att man alltid ska vara skeptisk till vad forskare säger.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0