Klimatdebatt med Fred Goldberg

Idag deltog jag som fritidspolitiker (KD) i en debatt om klimathotet och vad vi politiker gör lokalt i Västerås.
Inledningsvis talade Fred Goldberg om att det inte finns något klimathot. Det hela utgörs istället av en konspiration av politiker och klimatforskare. Det fanns ingen klimatforskare med som kunde motbevisa honom. Istället fick Sara Wallentin från Agenda 21-förbundet i Västmanland göra så gott hon kunde.
I debatten medverkade även en person från "Miljövänner för kärnkraft".

Sedan fick vi fritidspolitiker berätta vad vi vill göra för att minska klimatpåverkan i Västerås. Vi var rätt överens mellan partierna. Jag själv pratade om hållbar stadsplanering, biogasbussar m.m. Jag framhöll även att det ska vara enkelt och kostnadseffektivt att sälja överskottsvärme till fjärrvärmenätet. Det behöver inte subventioneras, men det ska vara enkelt.

Jag planerar att anordna en ny debatt där vi även får höra klimatforskare från exempel SMHI. Fred Goldberg är ju trots allt inte klimatforskare. Han har tydligen doktorerat i svetsteknik. Aftonbladet skriver om Goldberg.

Läs gärna inlägget Klimatbluff eller Klimathot

Se även film från ett seminarium om klimathotet. Spola förbi LO basen så får ni se Johan Nilsson från Metereologiska institutionen, Stockholms universitet prata (14.52 min). På slutet kommer även Fred Goldberg in (48.15). Se även svaret Johan gav honom (51.50). SVT

Smälter Arktis? SVT

Nyheter
Storföretag sponsrar klimatforskning. BP, Alstom, SAS m.fl sponsrar ett flerårigt forskningsprojekt som leds av Johan Rockström och Stockholm Environment Institute, SEI. Ny Teknik

Jordens koldioxid i atmosfären drar sig mot söder. Science

Svenska biodrivmedelproducenter vill minska oljeberoendet. DN

Påven är oroad över att det inte blev något bra klimatavtal i Köpenhamn. Dagen




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0