Fallstudier

Den senaste tiden har jag arbetat med fallstudier i ett energiprojekt. Jag kartlägger verksamheters energianvändning och ska hitta bättre alternativ som finns tillgängliga på marknaden. Den sista studien handlar om ett lantbruk som producerar kött. Jag fann att diesel till fordon och arbetsmaskiner borde kunna ersättas med biodiesel. Tyvärr kan man inte dra av skatt på biodiesel eftersom den redan är skattebefriad, till skillnad från fossildiesel. Det gör att det blir dyrt att använda biodiesel.
Skam den som ger sig! Förhoppningsvis kan vi ändå få till en deal med en biodieselleverantör och få till ett pionjärprojekt. När jag pratar om biodiesel menar jag främst RME. Absolut inte palmolja.
För övrigt har jag ägnat tiden åt en massa uppdrag som inte har så mycket med Energirevolutionen att göra. Miljörevisioner, administration, kemikaieutbildning på en flygplats och annat.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0