Min energirevolution

Man kan lugnt säga att min energirevolution gått ganska långsamt. Jag hittade gamla anteckningar från 2008 där jag skissade på en affärsplan för småskalig förnybar energi. År 2013 skulle var och varannan fastighetsägare ha sitt lilla energiverk. Men det gick lite långsammare. Men faktum är det ändå gett en hel del. Jag fick uppdrag som projektledare 2009 vilket ledde till flera studiecirklar inom solenergi och förgasningsteknik. Sedan 2012 arbetar jag som processledare för ett länsprojekt i Västmanlands län, Energi och klimatprojektet. Som inhyrd miljökoordinator har jag även bidragit till att Eskilstuna flygplats fått upp ögonen för solel och t.o.m. lagt in platser för solpaneler i en fördjupad översiktsplan. För något år sedan motionerade jag som fritidspolitiker i Västerås Stad om att nya hus borde byggas med takvinkeln i söderläge. Motionen bifölls. Att-satserna handlade om dialog mellan kommunen och byggbolagen, inget tvång. Blev även invald som suppleant i föreningen SERO. Skryt, skryt skryt! Men jag vill bara säga att man faktiskt kan göra mycket som enskild person. Visst går det långsamt med förnybar energi, inte som it-revolutionen precis. Men det går framåt. Och vipps så kommer en ny lag som främjar utvecklingen. Du kan också bidra! Just nu har jag tagit tag i arbetet igen. Det gäller att hitta en lösning för solel där vi får ner kostnaderna ytterligare och därmed skapar förutsättningar för ekonomisk vinst för bolag som vill etablera solelanläggningar. Förra veckan träffade jag en representant för Eskilstuna Energi och Miljö. Den här veckan blir det möte med solcellsleverantör.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0