Renässans för bloggen

I dessa tider skriver de flesta på Facebook och dylika sociala medier. Det var länge sedan jag bloggade om energifrågor. Istället har jag skrivit på sociala medier i egenskap av projektledare för ett antal energiprojekt, bl.a. Vett & Watt, Svett & Watt, Solenergiprojekt och liknande.
 
För 10 år sen trodde jag på en snabb energirevolution med många små energianläggningar inom solenergi, vindkraft och bioenergi. Det vi fick var en solenergirevolution, även om det gick riktigt långsamt i början. Olika bidrag och skatteavdrag har avlöst varandra under årens lopp. Grattis till alla solelägare, solcellsproducenter och solcellssäljare! Grattis El av Sol och Kraftpojkarna i Västmanland!
 
Det som gått mindre bra är utvecklingen av småskalig vindkraft. På Kullen utanför Katrineholm testar ETC El olika vindsnurror (och solelanläggningar). Faktum är att riktigt småskaliga vindkraftverk inte varit tillräckligt lönsamma. Jag trodde verkligen på vertikala vindkraftverk, men det visade sig att de inte höll måttet. Detta har jag fått veta under mina många besök till Kullen där föreningen SERO återkommande håller sina styrelsemöten. Rätta gärna mig om jag har fel med info om effektiva mikroskaliga vindkraftverk!
 
Istället är det större vindkraftverk som tagit över helt. Vi talar om riktigt stora och det lär bli ännu större. Nu finns t.o.m. vindkraftverk på 12 MW som är 260 meter från marken till vingspetsen. Västmanland, som är nästan helt vitt på vindkraftkartan, får till en vindkraftpark med ca 30 större vindkraftverk.
 
Länk till Ny Teknik:
https://www.nyteknik.se/energi/enorma-12-mw-snurrans-hjarta-ar-redo-for-leverans-6965086

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0