Arosmässan

Jaha, då var årets Arosmässa avklarad. Det var egenligen ingen riktig mässa utan istället föreläsningar och seminarier. Det hela var intressant men förvånande att de inte hade någon representant från regeringen. Maria Wetterstrand kunde bubbla på utan att få någon kritik. Sedan stoppade Lennart Ekdahl in Maria och Göran Cars från KTH in i samma fack i en diskussion om stadsplanering. Göran röt faktiskt till och sa att "vi har faktiskt en borgerlig regering nu".

När jag gick hem från mässan tyckte jag att det saknades något. Vi pratar och pratar. Men jag som jobbat med hållbar utveckling och varit medveten om klimatfrågorna sedan mitten av 1990-talet känner mig lite luttrad. Det borde finnas en uppsjö av jobb och uppdrag med klimatstrategier. I synnerhet nu när vi ska spara pengar i finanskrisen. Företagen borde samköra energibesparingar med lean-production där man jagar kostnader. Mina uppdrag går istället ut på att hjälpa företag med att klara lagstiftningen. Tyvärr har man inte förstått sambanden mellan ekonomi, miljö och kvalitet. Företag som har fina miljöpolicys satsar ändå på t.ex. gasturbiner. Innan jag presenterar vad föredragshållarna sa på mässan vill jag framföra mina funderingar  i Energirevolutionens anda: (Jag deltog endast som åhörare på Arosmässan).

Erics uppmaningar för patienten Tellus
- Minska all energiförburkning där det är möjligt. Inventera alla processer i produktionen, förbrukning i byggnader osv.
- Minska energiförbrukning i transportflödena. Gå över till förnybar energi.
- Ersätt energislukande prylar med energieffektiva. Det handlar om allt från ventilation, TV-apparater, vitvaror till maskiner i industrin.
- Satsa på byggnader som är energineutrala med solpaneler för värme och el. Byggnader kan avge mer energi än vad de förbrukar. (Energiaktiva passivhus).
- Energi ska i första hand gå till energikrävande industrier och processer som pappersbruk och andra industrier, järnvägstransporter.
- Bygg ut storskaliga solkraftverk där det är möjligt, t.ex. i Nordafrika, Spanien och Italien.
- Bygg ut vattenkraft på ett ekologiskt hållbart sätt.
- Bygg ut vindkraften där det är möjligt. Utnyttja redan exploaterad mark utmed infrastruktur, vid broar osv.
- Skapa incitament som gör det möjligt med småskalig energiproduktion. Det handlar om produktion av el från biogas på bondgårdar och avloppsreningsverk, små vindkraftverk, solpaneler på tak osv.
- Satsa på elenergi vilket är lätt att transportera. Biogas kan lätt förbrännas och producera el (biogas kan med fördel även användas direkt i städer till bussar, taxifirmor och budfirmor.)
- Utnyttja övriga flödande energikällor för värmeproduktion, t.ex. mark, jord-, berg- och sjövattenvärme till värmepumpar.
- Sluta prata om "det ena eller det andra". Inse att all förnybar och flödande energi behövs i en mångfald.
- Stäng av alla kolkraftverk. Lita inte på dem som talar om återvinning av koldioxiden från kolkraftverk.
- Se kärnkraften som jordens respirator tills vi infört förnybar energi. (Vem vill stänga av respiratorn för en anhörig som faktiskt kan överleva?)
- Tåg ska vara det enklaste alternativet för resor inom Sverige och Europa.
- Flyget måste gå över till stora och energieffektiva flygplan som slukar många passagerare. Flyget måste satsa på förnybar energi och ta fram nya bränslen snabbt.
- Vi måste inse sambandet mellan snabbare transporter, energi och miljöpåverkan. Allt ska produceras och levereras direkt, var som helst på jorden. Detta är inte hållbart i längden. Produktionen måste ske så nära konsumenterna som möjligt. Alla transporter behöver inte ske snabbt. Om maximalt 50 år tror jag därför på en renessans med segelfartyg som kompletteras med motorer och zeppelinare för frakt. Det gäller transporter som inte kräver snabbhet. Mer om detta kommer senare i denna blogg. Skratta gärna, men jag kan slå vad om detta. Den som lever får se...

Tillbaka till Arosmässan
Allting inleddes med diverse diskussioner om möten mellan människor. Företagsklimatet i Västerås utvärderades också genom att deltagarna fick räcka upp röda eller gröna lappar. Företagsklimatet fick ok medan utbildningsklimatet fick icke godkänt. En deltagare menade att detta beror på att Mälardalens högskola misslyckats med samarbetet med näringslivet.

Sedan tvingades man välja mellan ett antal seminarier som vardera var näst intill lika intressanta. Jag valde "Energi och klimat - är fossila bränslen verkligen nödvändiga?". Miljöpartiets Maria Wetterstrand ville göra följande för att fasa bort fossila bränslen:

- Bort med fossil energi om 40 år
- Högst 20% av dagens transporter kan ersättas med bioenergi
- Flytta transporter till båt och tåg
- Ersätt onödiga transporter med virituella möten och distanskontor
- Använd kunskap som finns idag, det behövs ingen ny teknik.
- Bort med externa köpcenter

Detta sade Lennart Söder i korthet:
- Det ska vara dyrare att ta bilen till ett köpcenter än att gå till närmaste affär.
- Svensken förbrukar 4 gånger mer energi än genomsnittsmänniskan i världen.
- Det räcker inte med småskaliga lösningar för energi som vindsnurror på tak.
- 39% av världens energi går till elkraftproduktion.
- Endast 1% utgörs av vindkraft.
- Elbehovet ökar hela tiden och vindkraften utgör mindre än 1% av denna ökning.
- År 2007 förbrukads 130 000 TWh i världen varav 19 900 TWh gick till elproduktion.
- En svensk förbrukade i genomsnitt 1400 kwh år 2003. (1 TWh = 1000 GWh = 1 000 000 MWh = 1 000 000 000 KWh = 1 000 000 000 W, dvs. 1 terrawattimme är lika mycket som 1 miljard watttimmar).

Detta tror Lennart Söder om 2030. Dellösning 1:
- Konsumtionen av energi per person måste minska radikalt.
- Småskalig energi löser inte de stora miljöproblemen.
- Det krävs mycket mer förnybar energi.
- I Sverige krävs stora mängder vindkraft, mer än 30 TWh per år.
- Balansera med vattenkraft.
- Elnätet måste förstärkas.
- Energin ska produceras där energin finns, t.ex. i Saharas öken, Sveriges älvar och kusterna utmed haven.
- Energin ska transporteras till konsumenterna med el.
- Det krävs lagar och systemlösningar.

Dellösning 2:
- Fordonsflotta med plug-in-hybrider (elbilar som kompletteras med bränslemotor).
- 70% av årlig körsträcka utgörs av eldrift.
- Han talade om minskad energiförbukning men ökad förbrukning av el som härrör från förnybar energi. Jag hann inte anteckna det.

Därefter talade Åsa Östling från Länsstyrelsen i Västmanlands län. Hon talade mest om länsstyrelsens klimatstrategi för Västmanlands län som är ute på remiss.

Andreas Porswald från MP i Västår och ledamot i Agenda 21-förbundet i Västmanland.
Innan jag presenterar vad Andreas sa så vill jag poängtera att han valde rätt som anslöt MP till Västeråsalliansen. MP samarbetar nu med Kristdemokraterna, Moderaterna, Centerpartiet och Folkpartiet.

Detta sa Andreas:
- Fossilfritt Västmanland år 2015 är ett mål.
- Det finns ett klimatupprop för ett fossilfritt Västmanland.
- Det är viktigt att kommuner tar fram klimatstrategier.

Efter dessa föredrag var det debatt. Bl.a. menade Lennart Söder att solkraft tekniskt sätt inte är svår eller omöjligt, det handlar istället om en kostnadsfråga. En äldre herre, sannolikt företagare, tyckte att föredragshållarna inte hållit sig till rubriken. Det blev för mycket politik.

Eftermiddagen

Per Frankelius
, innovationsforskare, skojade till det hela. "Det är viktigt att mötas och att möten ger resultat." Vad han menade egentligen missade jag tyvärr.

Christer Haglund
från Finnair talade om "Kan vi flyga med gott samvete?". Svaret var ja och flyget är mer energieffektivt än cykel, menade Christer. Jag som är involverad i flygbranschen som konsult känner igen hans retorik. Den gick inte hem hos miljöfolket. Retoriken handlar om att skylla på andra och få flyget att framstå som litet i jämförelse med t.ex. bilen. Flyget släpper ut ca 2 % av all koldioxid och det är sant. Hur som helst så satsar Finnair på att vara koldioxidneutrala år 2093. Jag håller med om att flyget får ta mycket skit och att världens problem med utsläpp i första hand utgörs av industri, kraftverk och marktransporter som bilar och lastbilar. Men det betyder inte att flyget ska vänta.

 Bertil Moldén, VD för Bil Sweden, talade om att det behövs elkontakter utmed vägarna då bilflottan ska ersättas med ladd-nyhybrider. Dessa biler kommer under nästa år. Han anser även att bilen är för billig i jämförelse med övriga bränslen.

Göran Cars från KTH diskuterade hur miljö och energifrågorna påverkar bebyggelse och stadsplanering. Det handlade om att städer måste förtätas och minska utglesning (sprawl). Politiker måste införa piskor med dyrare bilresor och morötter som bättre kvalitet i kollektivtrafiken. Det är inte hållbart när människor pendlar långt. Staden måste återupprättas med mindre avstånd mellan arbete, skola, shopping osv. Cars menade att inflyttningen till städerna kommer att öka.

Catherinee Karagianni, miljöchef på Telia Sonera gjorde reklam för virituella möten.

Så var denna dagen till ända.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0