Kärn- och vindkraft

Tack för fina kommentarer på bloggen, se tidigare inlägg. Jag ska fundera på dem över helgen.

Här är ett svar på en insändare i VLT. Länk till insändaren som jag ska besvara.
Min mening är att vi ska släppa fram de entreprenörer som satsar på vindkraftprojekt. Vi har idag en snårig byråkrati där det tar upp till sju år för att bygga vindkraftverk. Det måste bli enklare att få tillstånd för vindkraftparker i områden där det råder goda vindförhållanden.

Carl-Åke skriver att kostnaden för vindkraftverk är höga. Jag vill bemöta detta med att all ny teknik är dyr i början. Nu har marknaden kommit igång för vindkraftverk. Det kommer nya modeller och det som var bäst och biligast igår har idag överträffats av ny teknik. Det är samma utveckling som med all teknik, t.ex. datorer och tv-apparater. Ju fler som köper och ju högre konkurrens, desto lägre priser. Dessutom finns det människor som vill betala lite extra för grön el. Jag är en av dem.

Carl-Åke skriver ”För att ersätta den energi som kärnkraften producerade för något år sedan (75 terawattimmar) krävs 15000 havsbaserade tremegawattsverk.” Jag vill poängtera att det inte finns någon seriös vindkraftförespråkare som anser att vindkraften ska ersätta all kärnkraft. Min mening är att vinden ska utnyttjas till el när det blåser. När det inte blåser måste vi utnyttja andra energikällor, i första hand vattenkraft där vattnet kan sparas i vattenmagasin. Sedan är det viktigt att de förnybara energikällorna kan utökas, t.ex. biogas, kraftvärme och förgasning av brännbart avfall. Det handlar om att bygga upp intelligenta elnät som nyttjar den energi som finns tillgänglig, t.ex. växla mellan vind, vatten och bioenergi.

Min åsikt är att Sverige ska använda kärnkraft som baskraft fram till den stund då vi har tillförlitliga förnybara energikällor. Regeringen har sagt ja till att ersätta dagens reaktorer med nya. Ett problem med kärnkraft är riskerna vid brytning av uran och hanteringen av kärnavfall. Eva Simic från Statens råd för kärnkraftfrågor m.fl. är kritiska till hanteringen av kärnavfall. Länk De varnar för att kopparkapslarna för kärnavfallet vittrar sönder. Vidare menar de att frågorna kring slutförvaringen inte är tillräckligt utredda vilket Ny Teknik skriver om. Jag är även orolig för hur miljön och arbetsmiljön ser ut vid uranbrytningen. Det kan handla om underentreprenörer som inte bryr sig om miljökrav vilket SVT uppmärksammat. Som politiker har jag ställt frågan om underentreprenörernas problem till Westinghouse. Svaret var att det inte är deras ansvarsområde. Det gjorde mig inte mindre orolig.

Jag vill att vi gör det enklare för företag att bygga vindkraftverk. Det handlar både om stora parker men även mindre ljudlösa vindsnurror som kan placeras på tak och tomter. Låt oss köra vidare med kärnkraft tills vi funnit bättre alternativ. Men vi måste lösa alla risker nu.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0