Energirevolutionen kommer igång i höst

Det går långsamt med energirevolutionen. Två steg framåt och ett steg bakåt. För min del har det varit en del sommarledigt och sen startade hösten med att allt hände på en gång. Den här veckan har jag hjälpt två jordbrukare med en ansökan till Energimyndigheten om att bygga en flisanläggning.
EnergiCirkeln i Svartådalen är också på gång. Vi är tre personer som planerar för en studiecirkel om förnybar energi. Tanken är att deltagarna praktiskt ska få bygga om motorer för att klara biodiesel och biogas eller bygga mindre vindkraftverk.
Ett annat projekt är Clean som startas nu under hösten. Jag har lagt ner en hel del energi på att få fram mina önskemål för projektet. Se länk Projektet ska få igång tillväxten för miljöteknikföretag i Östra Mellansverige. Miljöteknikföretag, eller cleantech som det heter på finspråk, får hjälp med export, verksamhetsledning m.m. där Nestor AB är en av flera leverantörer (det är på Nestor som jag arbetar). Min uppgift i projektet f.n. är att sälja in projektet gentemot företag och fastighetsägare som önskar komma i kontakt med cleantechföretag. Det kan handla om att energieffektivisera, integrera solceller i fasader och lägga på solfångare för värme på tak.

Om några veckor åker jag till Zanzibar och gör en marknadsunderökning om energi. Just nu är det en del planeringsarbete. Som tur har jag en bra kollega som arbetar febrilt med allt från visumansökning till att ordna internationellt körkort. Mer info om denna resa kommer självklart på denna blogg.
Varför Zanzibar kan man då fråga sig? Först och främst måste vi i Sverige hjälpa Afrika att utvecklas på ett hållbart sätt. Det måste dock ske på afrikanernas egna villkor. De måste själva styra över sin egen utveckling.  Men varför Zanzibar? Jo, det är ett relativt väl utvecklat område. Det finns även en utvecklas turistsektor. Zanzibar består av öar och det ger en naturlig avgränsning i jämförelse med fastlandet. Zanzibar har även brist på el. De är i behov av energi. Vad vore då inte bättre än solenergi i kombination med vindkraft?

Nu är det dags att fortsätta jobba. Det är lördag men mycket måste göras. Energirevolutionen lever vidare...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0