Kritisera Kina

Idag skriver DN på sin ledarsida att vi måste börja kritisera Kina. Under klimatförhandlingarna skickade Kina in en underordnad för att diskutera med Obama och FN:s generalsekreterare. DN anser också att vi måste kritisera Kina mer för sina brister kring mänskliga rättigheter. Läs artikeln här.

Jag anser att det bästa vore om vi kunde använda marknadskrafterna för att påverka Kina. Konsumenter världen över kan faktiskt välja produkter som är producerade på andra platser. Det är svårt att organisera konsumtenter. Vi handlar ju det som är billigast till rätt pris. Men med dagens sociala medier kan det gå snabbt. Varför ska vi egentligen lägga ut produktion på fattiga kineser i industrier vars energi främst utgörs av kolkraft? Svaret är att det är billigast så. Men är det etiskt?

Sedan har Kina blivit en stormakt. Det är inget fattigt land längre om man tittar på Kinas tillväxt. Kina har därför ett ansvar och måste börja delta i klimatarbetet. Jag är även säker på att Kina har mycket att vinna med miljöteknik som kan exporteras till hela världen.

Personligen ska jag titta en extra gång på var produkter härrör ifrån innan jag handlar. Och jag ska tänka mig för innan jag handlar kinesiskt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0