Flygplatser och miljö
LFV har minskat utsläpp av koldioxid med ca 30 % sedan 2005. Bl.a. har de satsat på solvärmeanläggningen på Malmö Airport, rapsoljepannan på Jönköping Airport och GSM-styrning av belysningsmaster på Stockholm-Arlanda Airport.
Jag tror starkt på flygplatser som en föregångare på att skapa koldioxidneutralitet. Flygplatser är utsatta för opinion från samhället och hela flyget drabbas av klimatdebatten. Det är svårt att byta till förnybar energi eftersom flygsäkerheten är viktigast. Det tar lång tid att testa fram motorer som klarar biobränslen. I början gäller det istället för flygindustrin att satsa på de andra länkarna inom flyget. Flygplatser kan ersätta diesel med biodiesel, satsa på solvärmepaneler vars värme säljs ut på fjärrvärmenätet, producera biogas av avisningsvätska och sälja klimatkompensering till passagerare.
Det viktigaste av allt är att människor inom flyget börjar intressera sig för miljöfrågorna. Tyvärr är attityderna att det här med miljö inte är något för flygfolket. Då menar jag flygbolag, piloter och andra flygintresserade. Flygplatsfolket har emellertid vaknat för länge sen. Miljö är dock någonting som ses som nödvändigt (ont) och man kämpar för att klara villkor från miljödomstolen och krav från tillsynsmyndigheter. Det är inte konstigt eftersom de flesta flygplatserna har rätt knagglig ekonomi.
Det vi behöver nu är en förståelse för hållbar utveckling. Vi måste satsa på åtgärder som både är bra för miljön, energieffektiva och som kan generera intäkter och/eller minska kostnader. En sådan åtgärd är solpaneler för värme och el. Utnyttja fälten kring flygplatserna, som ändå måste hållas hinderfria, till solpanelsparker. Sälj överskottet av energi ut på elnätet och fjärrvärmenätet. Detta är framtiden. Och klarar vi det i Sverige borde det vara ännu mer lönsamt i varmare länder.
Länk till LFV
Jag tror starkt på flygplatser som en föregångare på att skapa koldioxidneutralitet. Flygplatser är utsatta för opinion från samhället och hela flyget drabbas av klimatdebatten. Det är svårt att byta till förnybar energi eftersom flygsäkerheten är viktigast. Det tar lång tid att testa fram motorer som klarar biobränslen. I början gäller det istället för flygindustrin att satsa på de andra länkarna inom flyget. Flygplatser kan ersätta diesel med biodiesel, satsa på solvärmepaneler vars värme säljs ut på fjärrvärmenätet, producera biogas av avisningsvätska och sälja klimatkompensering till passagerare.
Det viktigaste av allt är att människor inom flyget börjar intressera sig för miljöfrågorna. Tyvärr är attityderna att det här med miljö inte är något för flygfolket. Då menar jag flygbolag, piloter och andra flygintresserade. Flygplatsfolket har emellertid vaknat för länge sen. Miljö är dock någonting som ses som nödvändigt (ont) och man kämpar för att klara villkor från miljödomstolen och krav från tillsynsmyndigheter. Det är inte konstigt eftersom de flesta flygplatserna har rätt knagglig ekonomi.
Det vi behöver nu är en förståelse för hållbar utveckling. Vi måste satsa på åtgärder som både är bra för miljön, energieffektiva och som kan generera intäkter och/eller minska kostnader. En sådan åtgärd är solpaneler för värme och el. Utnyttja fälten kring flygplatserna, som ändå måste hållas hinderfria, till solpanelsparker. Sälj överskottet av energi ut på elnätet och fjärrvärmenätet. Detta är framtiden. Och klarar vi det i Sverige borde det vara ännu mer lönsamt i varmare länder.
Länk till LFV
Kommentarer
Trackback