Svar till dagens kommentar

Marknaden styr i en marknadsekonomi. I en marknadsekonomi finns vinnare och förlorare. Volvo gjorde fel som satsade på stora tunga bilar. Toyota gjorde rätt som satsade på elhybrid. Nu får Volvo ställa om sig utefter marknadens efterfrågan. Idag efterfrågas mindre miljösmarta bilar.

Elbolagen är inga snälla dunungar. De vill självklart tjäna pengar. Vattenfall är knappast ett snällt företag och det är märkligt hur ett statligt bolag kan få satsa på tysk kolkraft.

Som svar på Lasses misstro gentemot förnybar energi kan jag säga att vi måste jaga negawatt. Vi måste minska energianvändningen i industrin och byggnader vilket är möjligt. Självklart kostar det med förnybar energi. Alla aktiviteter är förenade med kostnader, så även att bygga kärnkraftverk eller oljepannor.

När det gäller köpcenter har jag skrivit om köpcenter utanför städer. Självklart ska det finnas mindre närbutiker på landet. Ett bra exempel är Västerfärnebo Handelsbod.

Min vision är att vi bygger extremt energisnålt med byggnader som tom genererar energi för husbehovet. Överskottet kan säljas ut på nätet. Vi tar vara på energin från jordbruket, bioavfallet och avlopp i form av biogas. Nya typer av vindkraftverk ersätter våra konventionella snurror.  Sedan behövs basenergi i form av vattenkraft och tills vidare kärnkraft. Sverige ska även gynna storskaliga solenergianläggningar i varmare länder med termisk solkraft och solcellsparker. För att lyckas nå denna vision måste företag självklart kunna tjäna pengar på detta. Det är väl knappast fult.


Kommentarer
Postat av: Lasse

Jag är inte emot förnybar energi. Inte heller är jag emot att vi sparar energi, eller på annat sätt värnar miljön.



Däremot ifrågasätte jag denna ständiga ström av direktiv och styrningar i alla möjliga



riktningar, utan att man tänkt igenom konsekvenserna. Det blir lite av Peter Dalles uppfinnare: "tänkte inte på det..."







Kanske är inte etanolbilar -som dessutom kan köras på bensin!- världens bästa "grej" när allt kommer omkring.



Det kanske blir problem om alla skall köra etanolbil i samma utsträckning



som tidigare, trots att etanolen kanske inte räcker?



Vi skall då importera etanol från andra länder, vilket driver upp matpriserna både där och hemma.



Men istället för att fundera en andra gång, så sätter man igång att subventionera etanolbilar, istället för att satsa på forskning.







Det är jättebra att elbolag satsar på förnybar energi. Däremot är det väl inte så bra att elbolagen tjänar massor av kosing på att låta bli att göra det,



så som fallet är nu. En förnybar energikälla är ved. Många installerar därför en braskamin för att få tillskottsvärme när nu el och olja är så dyrt.



I vår grannkommun Höganäs har man därför infört en ordning att man inte får elda i sin braskamin mer än 2 ggr per vecka, och 4 timmar per gång.



Vilket fantastiskt incitament att spara energi!!!







Jag vill ha koll på mina kostnader, och kan tänka mig betala mer om jag ser att jag får något för pengarna.



Eftersom jag just nu ser att mina pengar går till konstgjord andning på Volvo,



och lön och bonusar till Lars G Josefsson m fl i Vattenfall, så är det naturligt att jag satsar på att minska mina



kostnader. Jag eldar i min braskamin och kommer t ex att installera värmepump.



Jag byter till lågenergilampor, jag cyklar till jobbet istället för att ta bilen,



jag stänger alltid datorn och TV:n med grenuttag eller drar ur sladden i väggen, osv, osv.



Känner mig inte eller kallar mig miljömedveten. Det handlar snarare om att "överleva".



2009-02-03 @ 18:47:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0