Pappersbranschen

Tack Mikael i Götet för din kommentar angående Krafttag. Jag håller med dig angående pappersförbrukning i Sverige. Jag är 35 år och tjatar på mina äldre kollegor som skriver ut mail och annat istället för att läsa direkt på skärmen. I världen torde dock pappersförbrukningen öka eftersom folk fortfarande läser papperstidningar och böcker samtidigt som den ekonomiska välfärden ökar. Sedan, om ca 20 år kanske, kommer nog den globala pappersförbrukningen att minska. Det är vad jag tror.

Något som borde ingå i Energirevolutionen är att utnyttja pappersbrukens biprodukter, värme, metanol, svartlut m.m. Det kan nyttjas som energi eller som komponent i biobränslen.

Nu är det som så att pappersbruken slåss om råvaran, skogen, med kraftvärmeverk, möbelindustrin m.m.

Det blev ett kort inlägg och svar. Jag har inte riktigt kommit igång med bloggandet än denna säsong. Som avslutning vill jag ändå rekommendera en bra bok: "Svärmen" av Frank Schätzing. En riktigt spännande ekologisk thriller. Bokens filmrättigheter har köpts av Uma Thurman.

Och en sak till, byt elbolag om du har Vattenfall! Byt till miljömärkt el eller fatta ett eget medvetet beslut om din energi. Hellre kärnkraft än kolkraft, men helst solkraft!

God fortsättning!

Kommentarer
Postat av: Mikael i götet

Men nu är det så att Svensk skogsindustri med dess produktion av Journal- och tidningspapper exporteras till 80% och det särskilt till övriga norden och europa.Om 10-15 år kommer svensk och finsk skogsindustri att möta mycket hård konkurrens i rysk

och brasiliansk skogsindustri.Tänk på skogsarealerna i Sibirien och tänk på det faktum att en svensk gran blir fullvuxen först efter 80 år medan ett eucalyptusträd som står i vatten i Brasilien blir fullvuxet träd på 7 år.

2009-01-05 @ 14:18:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0