Earth hour och Svartådalen


Solcellsanläggning på en lada vid Fläckebo kyrka i Svartådalen, Sala kommun.

Idag kommer många människor världen över att släcka lyset och stänga av TV:n. Det är väl alltid något och mer av en symbolfråga. Någon riktig effekt tror jag inte kommer märkas. Det vore dock kul om alla verkligen släckte lyset en kväll och om man kunde se det via en satellitbild. Länkar: Aftonbladets TV Aftonbladet Svenska Dagbladet DN

Den här veckan har jag arbetat med en förstudie om förnybar energi i Svartådalen. Meningen är att jag ska bli klar under nästa vecka med en rapport. Det är många fina ord och hänvisningar till intervjuer m.m. Men egentligen skulle jag kunna sammanfatta rapporten väldigt kort. I den ska det även ingå ett förslag till ett energiprojekt.

I Västmanland har  vi ett aktivt Agenda 21-förbund som jobbar med ett projekt som kallas "Fossilfria Västmanland". Sala kommun arbetar också med "Fossilfria Sala". Det finns en relativt stor sannolikhet att jag kallar förslaget i min rapport för "Fossilfria Svartådalen". Inte speciellt fantasifullt kan tyckas, men jag vill följa de exempel som redan finns. Varför uppfinna hjulet 2 gånger som man brukar säga?

Tanken med Fossilfria Svartådalen är att vi utgår från processer istället för specifika energislag. T.ex. hur kan processen "Att ta hand om turister i bed and breakfast" ersättas med förnybar energi istället för fossil energi? Eller processen "Att producera råvaror från jordbruk" ersättas med förnybar energi istället för fossil diesel. Sen jobbar man igenom de processer som finns inom detta geografiskt avgränsade område.

Naturligtvis kan man även analysera processer utifrån andra perspektiv. T.ex. hur jordbruket kan bli mer ekonomiskt lönsamt eller hur turistentreprenörer kan bli mer service minded. Men det ingår inte i mitt ansvarsområde. Jag har dock lärt mig processtänket från både högskola men främst från flygplatserna (där jag har uppdrag) som har ett processorienterat verksamhetsledningssystem. (Det där lät tråkigt kan man tycka!)

Nåväl, att utgå från processer tror jag är mycket bättre än att snöa in på enskilda energislag. Tanken är istället att vi får igång produktion av energi utifrån det som folk själva tycker är intressant. Då kan nya företag, projekt och föreningar startas upp, t.ex. gårdsbaserad biogas. Följden kan alltså bli att ett företag som producerar biogas startas upp.

Det är även viktigt att folk börjar använda det som finns. Kanske man ska börja använda biodiesel till traktorer innan en lokal produktion kommer igång? Eller varför inte köpa biogas från AGA? Länk till Svartådalen.

Den som är intresserad av solel kan redan idag köpa andelar i en ekonomisk förening som Sala Heby Energi håller på att starta upp. Länk till Sala Heby Energi.


Det finns nu en film om Energirevolutionen. Sen den här.

DN skriver om Christian Azar och hans skepsism gentemot kärnkraft, länk.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0