Politikerdebatt om energi

Just nu debatterar partiledarna om Sveriges energi.
Det verkar rätt svårt för vänstern att förstå att Sverige satsar på förnybar energi. Miljöpartiet tycker dock att det görs för lite. Miljöpartiet vill även att vi satsar på småskalig energi och egen el.
De borgerliga vill å andra sidan behålla kärnkraften.

Jag anser att de borgerliga måste göra det möjligt producera sin egen el där folk kan sälja överskott tillbaka till elnätet. Det behöver inte subventioneras. Denna lösning kommer givetvis inte att lösa Sveriges energibehov. Men det kommer att sätta fart på svenskens intresse för förnybar energi. Men det kan i framtiden generera mycket el än vad vi kan tänka oss idag. Jag jämför detta med Internet där var och en har sin dator och delar information. I framtiden kan många människor producera sin egen el och sälja överskott ut på elnätet.
Ett exempel är elbilar som jämnar ut den intermittenta vindkraftelen. Elbilarna laddas upp på dagen när folk jobbar och när de är fulladdade och det är brist på el så levererar elbilarnas batterier ut el på elnätet. Det är sånt här Automation Region diskuterar.
Jag brinner för denna fråga då jag ser möjligheter för nya jobb och energieffektivisering.

När det gäller kärnkraft kan vi se det som "jordens respirator". Om vi skulle lägga ner kärnkraftverken nu skulle det få ödesdigna konsekvenser. Kärnkraft är en del av energimixen. Men förnybar energi behövs också.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0