Ny Energislukare
Bloggen har legat nere en tid på grund av en ny energislukare. Det handlar om resursslöseri i form av blöjbyten, inköp av kläder och andra konsumtionsvaror. Elräkningen torde också öka med alla tvättar i tvättmaskinen. Energislukarn har nu blivit 3 månader och förväntas lystra på namnet Alexander. Idag hade jag tänkt jobba hemifrån, men Alexander har andra planer.
SMHI går ut med att "Effekterna av den globala uppvärmningen väntas, enligt SMHI, bli allvarligare jämfört med IPCC:s bedömningar för fyra år sedan. Bland annat kan havsnivån höjas med uppåt två meter vid slutet av seklet." För att nå klimatmålen som antogs i Köpenhamn måste vi minska utsläppen av växthusgaser med 50 - 60 % från 2000 till 2050 och med 100% till 2100. NyTeknik
Jag tror det blir svårt att få mänskligheten att minska utsläppen av växthusgaser på kort sikt. Alla länder önskar ökad ekonomisk tillväxt vilket kräver naturresurser. Det medför ökade utsläpp. Det bästa vore om samtliga länder kom överens om att gå över till förnybara energikällor och minska energianvändning så långt det går. Alla som har förutsättningar borde satsa på solenergi i form av solceller, soldrivna ångturbiner, stirlingmotorer och solvärme. Kombinera detta med vindkraft som intermittent energikälla. Det behövs också baskraft såsom bioenergi, vattenkraft och tills vidare kärnkraft.
I Sverige har vi faktiskt nästan lyckats komma bort fron fossil energi för uppvärmning och elproduktion. Den största andelen utsläpp härrör istället från transporter och transportsektorn är beroende av fossil olja. Avfallsanläggningar, reningsverk kan med fördel producera biogas som ger bra fordonsbränsle, det fungerar i Västerås och många andra städer. Lantbruk måste också få ökade incitament för att producera biogas. Inte för att biogasen räcker till för att täcka allt behov av bränsle. Men det är bäst att ta tillvara på all förnybar energi. Biogas är dessutom det renaste förnybara bränslet. Hur man än vrider och vänder på problemet med transporter, kommer man inte från att vi måste minska på antalet biltransporter. Är det möjligt?
SMHI går ut med att "Effekterna av den globala uppvärmningen väntas, enligt SMHI, bli allvarligare jämfört med IPCC:s bedömningar för fyra år sedan. Bland annat kan havsnivån höjas med uppåt två meter vid slutet av seklet." För att nå klimatmålen som antogs i Köpenhamn måste vi minska utsläppen av växthusgaser med 50 - 60 % från 2000 till 2050 och med 100% till 2100. NyTeknik
Jag tror det blir svårt att få mänskligheten att minska utsläppen av växthusgaser på kort sikt. Alla länder önskar ökad ekonomisk tillväxt vilket kräver naturresurser. Det medför ökade utsläpp. Det bästa vore om samtliga länder kom överens om att gå över till förnybara energikällor och minska energianvändning så långt det går. Alla som har förutsättningar borde satsa på solenergi i form av solceller, soldrivna ångturbiner, stirlingmotorer och solvärme. Kombinera detta med vindkraft som intermittent energikälla. Det behövs också baskraft såsom bioenergi, vattenkraft och tills vidare kärnkraft.
I Sverige har vi faktiskt nästan lyckats komma bort fron fossil energi för uppvärmning och elproduktion. Den största andelen utsläpp härrör istället från transporter och transportsektorn är beroende av fossil olja. Avfallsanläggningar, reningsverk kan med fördel producera biogas som ger bra fordonsbränsle, det fungerar i Västerås och många andra städer. Lantbruk måste också få ökade incitament för att producera biogas. Inte för att biogasen räcker till för att täcka allt behov av bränsle. Men det är bäst att ta tillvara på all förnybar energi. Biogas är dessutom det renaste förnybara bränslet. Hur man än vrider och vänder på problemet med transporter, kommer man inte från att vi måste minska på antalet biltransporter. Är det möjligt?
Kommentarer
Trackback