Hållbara persontransporter i stadsmiljö
Det talas mycket om transporter i Västerås där jag bor. Politiker diskuterar om vi ska åka bil, cykla eller använda kollektivtrafik. Den rödgröna gruppen tycker att alla ska åka kollektivt eller cykla. Miljöpartiet vill att vi höjer parkeringsavgifter och motarbetar bilisterna på alla sätt. Alliansen å andra sidan med Moderaterna i spetsen vill öppna upp fler gator för biltrafik med syftet att få fler att ta sig in till centrum och shoppa.
Under kommunfullmäktiges möten under mandatperioden har sådana här diskussioner kunna ta flera timmar. Jag tror inte vi kommer någon vart om vi ska fortsätta käbbla. Det vore istället bättre att hitta en ny lösning för persontransporter på sikt. Något vi kan jobba för tillsammans.
Problemet är att bilen ger människor en otrolig frihet att ta sig dit de vill och när de vill. Cykeln ger oss faktiskt samma frihet när det gäller kortare transportsträckor. Kollektivtrafik är bra inom stadens gränser, men skulle det inte kunna gå att utveckla konceptet för kollektivtrafik?
För några år sedan utredde flera kommuner förutsättningarna för spårtaxi som jag också skrivit om tidigare. Det handlar om små kabiner på spår, se http://www.skycab.se spårtaxi. Fördelen är att man kan ta sig dit man vill när man vill inom spårtaxisystemet. Nackdelen är att det kostar mycket pengar. Sen är man bunden till själva spåret.
Men det kommer andra lösningar. Tänk spårtaxi utan fysiska spår. Med ny teknik kan det bli möjligt. Helt enkelt mindre bussar med eldrift som är automatiserade och tar folk dit de vill när de vill. Utveckling pågår, se t.ex. detta: http://www.affarsvarlden.se/hem/fordon/article2559963.ece
Nåväl, det går att ta fram mindre avancerade system. Varför inte låta folk kunna ta med cykeln på bussen som i många delstater i USA eller Skåne? Då uppnår man högre frihet i transportssystemet. Man kan även utveckla system för bil och cykelpool där man tar ett fordon och lämnar den på en annan plats. Kan även handla om så kallade cykelbilar, se t.ex. www.twike.com.