Tunnare is vid Arktis


Dn skriver att isen vid Arktis aldrig varit så ung och så tunn som nu. DN, Nordpolsis rekordtunn

Det tråkiga eller ironiska är att ju mer is som frigörs vid Arktis, desto mer olja kan utvinnas. Tyvärr ser det ut som om vi inte kommer att få bukt med utsläppen av växthusgaser som kommer från fossil energi. Det innebär att isbjörnarna förlorar sin is och vi får mer stormar och naturkatastrofer över hela jorden. DN:s artikel Arktis kan bli isfritt - redan om 11 år

Länk till SVT om Arktis

Det är därför viktigt att vi som kan välja också väljer förnybar energi. I första hand energieffektivisera och välja helt andra alternativ, t.ex. cykla istället för att ta bilen eller köra telefonkonferens istället för en flygresa. Vidare måste vi förenkla reglerna för dem som satsar på förnybar energi, t.ex. solel, solvärme och vindkraft. Det ska vara mer enkelt att använda förnybart än fossil energi.

Valet av förnybart finns även vid konsumtionen. Tänk på alla produkter och livsmedel som vi köper och hur de producerats. Först produktion av t.ex. leksaker i plast (fossil olja) med energi från kolkraft. Därefter transporter med lastbil och båt (fossilenergi). Vidare inköp med bil som drivs på bensin. Avslutningsvis blir leksakerna avfall som förbränns eller läggs på deponi. Det är oerhörda mängder utsläpp i konsumtionskedjan.

Okej, vad gör då jag för egen del privat? Jag kan faktiskt klappa mig för bröstet eftersom jag precis sålt min bensindrivna bil. Nu tittar jag på biogasbilar på begagnade marknaden. Just nu blir det cykel och buss.

Övriga nyheter
Ny Teknik skriver om en ny solugn för matlagning. Idén är inte särskilt ny och solugnar används världen över i U-länder redan. Men fler skulle kunna använda solugnar och de är rätt enkla att tillverka. Istället för att avverka skog kan folk värma mat direkt i solen. Tekniken går ut på att koncentrera solstrålarna med en reflektor som riktas mot en svartmålad kastrull. Svart absorberar ljuset och det blir mycket varmt. Länk till Ny Teknik

USA och Mexico har slutit gemensamt klimatavtal.


Idag fick jag in en debattartikel i tidningen VLT. Artikeln är ett svar på ett debattinlägg om kärn- och vindkraft. Länk

Avslutningsord:
Det är bättre att många gör lite rätt än att en gör allt rätt. Ha en bra dag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0