Energistatistik
Alliansen har nu gått ut med att Sverige ska kunna komma upp till 30 TWh el från vindkraft. Idag används endast 1-2 TWh. Lägg även märke till att Sverige har en rätt stor andel biobränslen från avfall, flis m.m. även om jag inte godtar torv som ett förnybart bränsle.
Spontant tror jag på att öka andelen biobränslen. I det ingår även biogas som har stor potential att öka. Däremot kommer det att fortsätta utgöra en liten andel av den totala energianvändningen. Men tänk på landsbygdsbor som kan producera sin egen el med hjälp av biogas. Samma sak gäller för förgasning av ved på landsbygden.
Vattenkraften torde också kunna ökas. Det finns möjlighet att ta ut energi på ett ekologiskt hållbart sätt. Det handlar om att dra ut rörledningar från vattendrag där vattnet leds till turbiner. Vattnet återgår sedan till vattendraget. Det handlar alltså inte om att bygga dammar som förstör miljön och fiskarnas vandringsvägar.
Självklart ska vi minska på olja och andra fossila bränslen.
Det ska bli intressant att se om vi kan ersätta kärnkraften med förnybar energi. Jag ser det som världens respirator. Det är inte dags än att dra ut kontakten till den.
Länk till statistiken
Sverige skulle mycket väl kunna ersätta Kärnkraften inom en 10 års period om man aktivt satsade på utbyggnation av vindkraften, vågkraften (som prof.Mats Leijon & kollegornas Seabased) samt aktiv satsning på energieffektiviseringar.Helsingborgsföretaget Emotoron fick strax före Jul 2008 ett pris i EU för sitt idoga arbete med utveckling och tillverkning av Frekvensomriktare för varvtalstyrning av elmotorer till fläkt-,kompressor- och pumpdrifter.
Emotorons VD var intervjuad i en artikel i tidskriften Energiteknik i ett nummer vintern 2008 där han gav uttryck för att svensk industri skulle kunna spara in 20TWh om alla elmotorer i fläkt-,kompressor- och pumpdrifter använde sig av Frekvensomriktare.
Om dagens induktiva elmotorer med lindade spolar i både rotor och stator ersattes av elmotorer av PM-typ så skulle elförbrukningen kunna minskas med ytterligare 50% då elmotorer av PM-typ (PM står för PermanentMagneter)där starka permanentmagneter har ersatt spolarna i rotorn och där endast statorn har lindade spolar.
Elmotorkonceptet med PermanentMagneter i rotorn och lindade spolar enbart i statorn är inget nytt koncept.Däremot så har verkligt starka PermanentMagneter bara funnit under de
senaste 20 åren.
Elmotorer av PM-typ är vanliga i moderna tåg som motorvagnståg t.ex i Bombardiers Reginatåg och Öresundstågen har elmotorer av PM-typ.
När ett TGV tåg gjorde ett nytt hastighetsrekord i April 2007 så hade detta tågset elmotorer av PM-typ från franska Alstom.
Förutom enklare konstruktion i en elmotor av PM-typ så alstrar en elmotor av PM-typ mindre värme och därmed avger de mindre värmeförluster då de har en halvering av antalet spolar.
Tackvare att de avger mindre värme så kan de också göras mindre i sitt fysiska format och därmed integreras med en annan typ av maskin som t.ex en fläkt eller pump.
Svenska företaget Opcon med deras Powerbox teknologi kan generera el ur processvärme som överstiger 55 grader C.
Tänk, på alla Sveriges Fjärrvärmeverk och fjärrvärmenät där man har ångtemperaturer som med Opcons Powerbox teknologi skulle kunna generera el.
Svensk Basindustri som nu vill ha nya kärnkraftverk har flera teknologier som sammantaget skulle kraftigt kunna minska deras behov av att köpa el från externa producenter.
Ta indunstningsanläggningar (plattvärmeväxlare) som bl.a Kinnevikägda Korsnäs bruk nu investerar i.
Mottrycksturbiner i de svenska pappersbrukens processvatten system och då inte minst Opcons Powerbox teknologi för att generera el ur dess heta processvärme inte minst i alla Sodapannor och ångan därifrån.
Svenska stålverk och valsverk med vattenkylning skulle också kunna generera åtskilliga 1000-tals kWh med Opcons Powerbox teknologi.
Så visst finns det stora möjligheter till stora Energieffektiviseringar i Sverige.
Helsingborgsföretaget som utvecklar och tillverkar Frekvensomriktare heter Emotron.
Emotron har två stora konkurrenter enbart i Sverige och de är NFOdrives i Svängsta och ABB Motors i Västerås.