Vattenfall får nya ägardirektiv

Nu får Vattenfall äntligen nya ägardirektiv från regeringen.

Det är ohållbart att de satsar så mycket på fossil energi. "Vi tänker skärpa riktlinjerna, eftersom vi inte tycker att det fun­gerar bra i dag. De nya direktiven fokuserar på omställningen till miljöanpassade tekniker, på värdeskapande och på ett bättre värnande om Vattenfalls varumärke, säger Maud Olofsson till DN Ekonomi." LÄNK till DN

Jag är glad att regeringen äntligen tar tag i Vattenfall. Det är helt förkastligt att vi låtit Vattenfall satsa på kolkraft. Vattenfall ursäktar sig med att om inte vi gör det gör någon annan det. Det är samma argument som langare av alkohol och narkotika använder sig av.

Titta gärna bland mina länkar. Där finns en länk till en antireklamfilm för Vattenfall.

Tredjepartstillträde till fjärrvärmenätet
Jag håller fullständigt med Lennart Albertsson m.fl från Återvunnen Energi som skriver om tredjepartstillträde till fjärrvärmenätet i DN. Det borde vara möjligt för industrier men även för nya energibolag att ansluta sig till fjärrvärmenätet och sälja överskottsenergi. Jag tänker även på parker med solpaneler samt tak på köpcenter med solpaneler. LÄNK till artikel.

Se även länk till regeringens direktiv.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0