Miljöbilar
För närvarande arbetar jag med en förstudie om förutsättningarna för att bygga upp infrastruktur på landsbygden med laddstolpar för elbilar. Det gäller att hitta ett koncept som får människor att börja använda elbilar och eldrivna cyklar. En ingång är att låta hyrbilsfirmor hyra ut elbilar vid centralstationer, flygplatser och andra knutpunkter. Vidare kan det finnas laddstolpar vid besöksmål och andra träffpunkter.
Kommentarer om miljöbilar
Anders Mathiasson (Energigas Sverige), Jacob Lagercrantz (Gröna bilister) m.fl. skriver om miljöbilar i dagens DN. De menar att miljöbilar måste vara fossiloberoende och är kritiska till regeringens satsning på supermiljöbilar. De framhäver bl.a. att miljöbilsdefinitionen ska baseras på faktisk klimatpåverkan. Läs mer på DN.
Personligen är jag övertygad om att biogas och el är framtiden för Sveriges fordonsflotta. Vidare behöver vi också satsa på biodiesel som kan utvinnas genom förgasning från svensk skog. Fördelen med biogas är att den knappt inte ger något nettotillskott av klimatpåverkande gaser till atmosfären. Metan framställs genom rötning av matavfall, avloppsslam, vallgrödor från jordbruk, gödsel och annat lätt nedbrytbart biologiskt material. I städer bor många människor vilket ger förutsättningar för biogasproduktion, t.ex. som i Västerås med Svensk Växtkraft AB. På landsbygden kan lantbrukare samarbeta med samägda rötningsanläggningar, vilket exempelvis Swedish Biogas International har tagit fram ett koncept för.
När det gäller elbilar är problemet att fordonen är dyra i inköp. Vidare behöver elbilar laddas upp vilket också tar tid. Här behövs en infrastruktur med laddstolpar där fordonen kan snabbladdas. Jag intervjuade Erik Dahlqvist, professor i energiteknik på Mälardalens högskola, om elbilar och laddstolpar. Erik anser att det behövs en ny typ av hybridfordon med en kombination av elmotorer och förnybara drivmedel, t.ex. biogas. Däremot passar rena elbilar för kortare sträckor inom städer och till omkringliggande landsbygd.
Vi får nu se hur regeringen satsar. En vän till mig sa att han är skeptisk. "Varför skulle regeringen minska behovet av fossildrivna bilar. Då missar ju staten en massa intäkter från koldioxidskatter och annat som vi får från fossila drivmedel." Jag är naiv att tro att han har fel...
Nyckelord: Biogas, laddstolpar, elbil, hybridbil, laddhybrid, plug-in-hybrid, laddfordon, solel, solceller, solenergi
Kommentarer om miljöbilar
Anders Mathiasson (Energigas Sverige), Jacob Lagercrantz (Gröna bilister) m.fl. skriver om miljöbilar i dagens DN. De menar att miljöbilar måste vara fossiloberoende och är kritiska till regeringens satsning på supermiljöbilar. De framhäver bl.a. att miljöbilsdefinitionen ska baseras på faktisk klimatpåverkan. Läs mer på DN.
Personligen är jag övertygad om att biogas och el är framtiden för Sveriges fordonsflotta. Vidare behöver vi också satsa på biodiesel som kan utvinnas genom förgasning från svensk skog. Fördelen med biogas är att den knappt inte ger något nettotillskott av klimatpåverkande gaser till atmosfären. Metan framställs genom rötning av matavfall, avloppsslam, vallgrödor från jordbruk, gödsel och annat lätt nedbrytbart biologiskt material. I städer bor många människor vilket ger förutsättningar för biogasproduktion, t.ex. som i Västerås med Svensk Växtkraft AB. På landsbygden kan lantbrukare samarbeta med samägda rötningsanläggningar, vilket exempelvis Swedish Biogas International har tagit fram ett koncept för.
När det gäller elbilar är problemet att fordonen är dyra i inköp. Vidare behöver elbilar laddas upp vilket också tar tid. Här behövs en infrastruktur med laddstolpar där fordonen kan snabbladdas. Jag intervjuade Erik Dahlqvist, professor i energiteknik på Mälardalens högskola, om elbilar och laddstolpar. Erik anser att det behövs en ny typ av hybridfordon med en kombination av elmotorer och förnybara drivmedel, t.ex. biogas. Däremot passar rena elbilar för kortare sträckor inom städer och till omkringliggande landsbygd.
Vi får nu se hur regeringen satsar. En vän till mig sa att han är skeptisk. "Varför skulle regeringen minska behovet av fossildrivna bilar. Då missar ju staten en massa intäkter från koldioxidskatter och annat som vi får från fossila drivmedel." Jag är naiv att tro att han har fel...
Nyckelord: Biogas, laddstolpar, elbil, hybridbil, laddhybrid, plug-in-hybrid, laddfordon, solel, solceller, solenergi
Kommentarer
Postat av: Erik Forslin
Det var länge sedan jag läste så insiktsfulla ord om miljöbilar. Det som Dahlqvist efterlyser är CNG-hybrider, d.v.s. elhybrider med biogas istället för bensin. Toyota Camry visade en konceptvariant 2008. Som jag längtat efter nästa steg i den riktningen men klokskap är sällan marknadens bästa vän. Den ryska bilen Yo är en variant som verkar närmast serietillverkning men idén är lite annorlunda där en liten biogasdriven turbin driver en elmotor. Teknik finns för småskalig biogasproduktion, Biosling.
Trackback