Permafrosten försvinner i Sibirien

Permafrosten försvinner i Sibirien. Även om det är minus 30 grader i Jakutsk så är det varmt för årstiden. Min frus mor som är bor i Tomsk kan också intyga att vintrarna blivit varmare. Det som är tråkigt om permafrosten försvinner är att metangas frigörs från träsken och kommer upp i luften. Det medför att halten av metan ökar i atmosfären vilket skyndar på växthuseffekten. Vilka effekter det får för klimatet är svårt att säga. Jag vill i varje fall inte riskera det. LÄNK


Nu verkar det klart att Vattenfalls VD slutar. Det var på tiden tycker jag. Det är helt makalöst att han fått vara kvar så länge. Jag beunderar regeringen för dess uthållighet. Nu får vi hoppas att Vattenfall på allvar satsar på förnybar energi. LÄNK till artikeln i DN Kanske Vattenfall satsar mer på solel, vindkraft, bioenergi och smart grids?




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0