Miljöaspekter från kärnkraft

Denna vecka har det varit fullt upp med många möten och sena kvällar. Bloggeriet har därför legat lågt. Däremot har det inträffat en hel del roliga saker. Jag arbetar f.n. med energikartläggningar av hushåll och lantgårdar. I förrgår träffade jag en bonde som vill konvertera torkfläkt som går på olja till flis.
Måste erkänna att det känns lite nördigt det här, men det är faktiskt spännande och kul...
Det är häftigt att prata om kärnkraft, vind, sol osv. men det gäller också att gröta in sig i detaljerna.

Kärnkraft
Här kommer en länk om miljöaspekter för uranbrytning. Jag ställde frågan till SKB och fick nu svar genom en länk till en webbsida. Jag blir själv mer och mer positiv till kärnkraft, men jag är mot att kärnkraftsfolket ofta talar negativt om förnybar energi. Kärnkraft behövs, men också vattenkraft, solenergi och bioenergi.
Länk: http://www.world-nuclear.org/info/inf25.html

En av de främsta forskarna på miljöområdet, James Lovelock, som kom fram med Gaia-hypotesen och Gaia-teorin, är för kärnkraft. Jag kommer recensera hans senaste bok under helgen. Det var han som också kom på det här med att freoner påverkar ozonskiktet negativt.

Vad är Energirevolutionen?
Energirevolutionen handlar om småskalig förnybar energi. Vi är vana med storskaliga system för el- och värmeproduktion. Nu går vi mot ett samhälle där var och en kan producera sin egen el och sälja ut överskott på el- och fjärrvärmenätet. Det kommer ny teknik inom energi men också elnät samt automation. Politiker med sina lagar hänger inte riktigt med och det är därför viktigt att sprida information för att påverka.
Dessa små energislag utgör komplement till stora kraftverk. Men det handlar även om nya inkomstmöjligheter och sätt att minska sitt energianvändning. Tänk om vi kunde få samma entusiasm för energiinvesteringar som nya kök...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0