Skam den som ger sig

Det händer saker när man minst anar det.

Jag talade precis med en företrädare för Eskilstuna kommun som undersöker förutsättningarna för en "energibädd" eller dylikt. Det handlar om att erbjuda mark till företag som vill visa upp innovationer inom miljö- och energiteknik.

Därefter ringde nästa person som undersöker förutsättningarna för en solelpark i Eskilstuna. Han ville ha tips och jag vidarebefodrade till energidirektören på Sala Heby Energi.

Jag tror på solcellsparker. Men det bör vara företag och ekonomiska föreningar som etablerar dessa och säljer elen till elbolagen. Här kan kommunala elbolag ta initiativet och få allt detta att komma igång. Det kan handla om att erbjuda sig att köpa el från solelanläggningar. Ett sådant koncept är på gång i Västerås där företaget Kraftpojkarna planerar att sälja el till Mälarenergi. Det tråkiga i den kråksången är att vi vanliga konsumenter inte får bli delägare. Men jag håller tummarna för att konceptet lyckas!

Kommentarer
Postat av: Jens Berglund

Hej Eric,

Fick tips och din blogg och hittade mycket intressant läsning här. Speciellt det här med testbädd från kommunens sida är väldigt intressant för jag skulle vilja realisera några projekt som eventuellt skulle ingå där. Vet du vart man kan få tag på mer information kring detta?

Med vänlig hälsning
/Jens

Svar: Kul!Kontakta i så fall Eskilstuna Energi och Miljö
Eric Söderberg

2013-11-24 @ 22:11:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0